WERKWIJZE
Intakegesprek
Na het eerste (telefonische) contact, maken wij met u een afspraak voor een intakegesprek.
De intake is een belangrijk onderdeel van het onderzoek. Doel van dit gesprek is uw vraag in
kaart te brengen. Tevens zullen wij u vragen de ontwikkeling van uw kind te schetsen. Op basis
van de gegevens uit dit gesprek bepalen wij welke tests en/of vragenlijsten afgenomen worden
en zullen wij een schatting van de duur van het onderzoek geven.
Onderzoek (diagnostiek)
Vervolgens vindt het onderzoek plaats. Zo'n onderzoek beslaat een of twee dagdelen van twee
of drie uur. Het is belangrijk dat uw kind goed uitgerust aan de tests en vragenlijsten begint.
Adviesgesprek
Na het onderzoek werken wij de testresultaten uit en zullen wij de opbrengsten, conclusies en
adviezen samenvatten in een schriftelijke rapportage. Tijdens een afsluitend gesprek
bespreken wij met u de uitkomsten van het onderzoek. Het streven is om dit hooguit twee
weken na het onderzoek plaats te laten vinden. Ook begeleidingsadviezen voor thuis,
handelingsadviezen voor op school en eventuele vervolgstappen zullen wij met u bespreken.
Begeleiding
Soms zullen wij u na een onderzoek adviseren uw kind aan te melden voor individuele
begeleiding, kindercoaching of een groepstraining. Bij individuele begeleiding en
kindercoaching kunt u denken aan een faalangsttraining, geheugentraining, hulp bij het leren
leren en het leren plannen en organiseren van het werk, het leren omgaan met
hoogbegaafdheid of remedial teaching bij leerproblemen. Ook geven wij cognitieve
gedragstherapie.
Daarnaast geven wij groepstrainingen zoals Rots en Water en voorbereiding op de brugklas.
Deze groepstrainingen kunnen we zowel in onze praktijk als op scholen geven. Voor de
groepstrainingen geldt over het algemeen dat er geen onderzoek (diagnostiek) aan vooraf gaat.
Wel hebben wij voor aanvang van een groepstraining altijd een gesprek met u. Ook na afloop
zullen wij zorgen voor een terugkoppeling.